260508095337-ep40058

AZ Media

BREAKING! ECHTELD BLIJFT TRAINER VAN AZ

Leestijd 2 minuten
Van de redactie

Leeroy Echteld blijft de hoofdtrainer van AZ. De Alkmaarders hebben de interim-trainer voor de komende twee jaar aangesteld, zo maakt de club vrijdagmiddag bekend. De 57-jarige Amsterdammer heeft een nieuw contract getekend tot medio 2028.

Halverwege januari werd Echteld, op dat moment trainer van Jong AZ, op interim-basis aangesteld als de tijdelijke opvolger van de ontslagen Maarten Martens. In de veertien wedstrijden die volgden, won AZ onder Echteld zes wedstrijden, verloor het er vier en speelde het vier keer gelijk. Het absolute hoogtepunt is de bekerwinst van afgelopen april, toen AZ in de finale met 5-1 te sterk was voor NEC.

"Vanaf het moment van mijn aanstelling had ik mezelf twee dingen voorgenomen: elke dag keihard werken en ervan genieten. Ik houd ervan om dagelijks met die gasten te werken en hen te zien ontwikkelen. Natuurlijk was het winnen van de beker een absoluut hoogtepunt. Daarmee hebben de spelers zichzelf in de geschiedenisboeken gespeeld", zegt Echteld in een reactie op de website van AZ.

Niels van Duinen, de nieuwe Technisch Directeur van AZ, is blij met het aanblijven van Echteld. "Eén van de grootste kwaliteiten van Leeroy is hoe hij omgaat met zijn spelers en stafleden. Hij wordt door velen geroemd om zijn persoonlijke, directe en warme manier van werken. Hij bewaakt de topsportnorm op een manier die aansluit bij deze generatie. Leeroy durft spelers te confronteren met situaties, maar gaat tegelijkertijd een oprechte connectie en relatie met ze aan. Hij zit elke dag met veel energie boven op het proces om het maximale uit elkaar te halen en combineert dat met het menselijke aspect."

Reacties

Aanmelden om te reageren
Een trainer die zelf cola drinkt moet de topsportnorm bewaken? Desalniettemin zullen de selectie die hij krijgt en de resultaten die hij daarmee behaald bepalen of hij uiteindelijk geschikt is. Ik ben niet optimistisch over de kwaliteit van de selectie die er staat voor volgend seizoen als de vaak genoemde namen gaan vertrekken.
Als hij 23 wedstrijden als hoofdcoach op de bank heeft gegeten en zijn record is 12-5-3 w-g-v wat heeft AZ dan ik de 3 overige wedstrijden gedaan? Kwamen ze toen niet opdagen?
Prima keuze
Een mensen mens aan de leiding met verstand van het spel kan nooit verkeerd zijn
Heeft zich natuurlijk in de kijker gespeeld tegen Twente met het spelen met 3 centrumspitsen. Topper, dat is de goede mentaliteit.
Het is op zich logisch om het bij AZ eens te proberen met een trainer die speciaal gekozen is om te werken met jong talent. Blijft natuurlijk een gok, maar dat geldt voor alle trainers. We gaan het zien.
Dat waren bij uitstek de kenmerken van Jansen en Martens, met jeugd werken. Niks nieuws
Op zich wel logisch. Een nieuwe trainer had toch tegen zijn erfenis moeten opboksen.
En de markt heeft nu ook weer geen haalbare alternatieven te bieden die beduidend beter zijn. Het is allemaal lood om oud ijzer.