Merijn Zeeman

Ed van de Pol - ANP

AZ-directeur Merijn Zeeman heeft vertrouwen in nieuwe shirtsponsor

Leestijd 2 minuten
Van de redactie

AZ zal vanaf volgend seizoen op zoek moeten naar een nieuwe shirtsponsor, aangezien de huidige partner, Kansino, vanaf 1 juli niet meer op het shirt mag prijken. Sportsponsoring door gokbedrijven wordt namelijk verboden. Kansino was drie seizoenen lang de hoofdsponsor van AZ, nadat online gokken in 2021 in Nederland werd gelegaliseerd en gokbedrijven massaal in de sportwereld verschenen.

Hoewel kenners aangeven dat gokbedrijven doorgaans meer betalen dan andere sponsors om snel naamsbekendheid op te bouwen, maakt Merijn Zeeman, directeur van AZ, zich geen zorgen over een mogelijke daling in inkomsten. “Als je kijkt naar wat Nederlandse bedrijven in andere sporten, zoals wielrennen, investeren, liggen de bedragen niet zo ver uit elkaar. Wij hebben als club veel te bieden en er is al veel interesse vanuit het bedrijfsleven,” zegt Zeeman tegenover het NHD.

Actieve rol in sponsorwerving
De zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor wordt geleid door Michael Koster, directeur commercie bij AZ. Toch speelt ook Zeeman hier een rol in, dankzij zijn uitgebreide netwerk. “Ik ondersteun Michael waar nodig, mede omdat ik via mijn verleden in de wielerwereld waardevolle contacten heb.”

Kritiek op inconsequent beleid
Zeeman begrijpt het besluit van de overheid om gokbedrijven uit de sport te weren. “Het is logisch dat je mensen wilt beschermen tegen verslaving. Maar het blijft vreemd dat loterijen, die ook verslavend kunnen werken, wel mogen blijven sponsoren omdat ze staatsbedrijven zijn. Dat voelt niet consequent.”

Zeeman was jarenlang actief in de wielersport en bouwde mee aan het succes van Jumbo-Visma, dat uiteindelijk de beste ploeg ter wereld werd. Hij is ervan overtuigd dat AZ ook met een nieuwe shirtsponsor financieel gezond blijft.

Aanbevolen

Reacties

Aanmelden om te reageren
AZ heeft opzich momenteel niet echt een stadion uitbreiding nodig want de huidige capaciteit van 20.000 is voldoende
De club had bij het plaatsen van het nieuwe dak beter naar boven kunnen uitbreiden wat achter de doelen wel werd gedaan en dus mogelijk bleek.
Naar het veld uitbreiden geeft wel meer sfeer maar ook meer plaatsen waar je bij regenachtig weer zeik nat wordt en waar het zicht op het veld steeds minder wordt naar mate je er dichter op zit.
Hebben ze ook gedaan ik zit op de nieuwe rij van de molenaar tribune
Ik laat mij graag verrassen met de nieuwe sponsor naam. Ik denk niet dat AZ er op wil inleveren, eerder meer inkomsten genereren. Nou weet ik niet wat de huidige shirtsponsor doneert per seizoen, maar het zal niet stoppen met een paar grijp stuivers. Kunnen we denken aan een 5 miljoen per seizoen?
Ik heb vertrouwen in Zeeman als algemeen directeur maar ik vind het uiterst teleurstellend om te lezen dat ze geen prioriteit geven aan het aanpassen van het stadion. Echt een gemiste kans om niet de tribune door te trekken richting het veld. Dit zou niet alleen ten goede komen van de sfeer in het stadion maar ook inkomsten.
100% mee eens. Doortrekken die tribunes. Engelse sfeer creëren en beter exposure op tv geven.
Ik snap niet zo goed waar de obsessie is ontstaan onder de supporters om het stadion te vergroten. Ik zou het zelf ook fantastisch vinden. Groter sfeer vak, tribune doortrekken naar het veld en daarmee ook meteen een mooiere en betere omloop creëren. Echter is het financieel totaal onlogisch en geen prioriteit. Als ‘strijdend’ top 4 club hebben we waardeloze cijfers als het gaat om toeschouwers. Dit gaat gelukkig de laatste jaren iets beter maar kijk even naar Groningen thuis voor de beker. Er was helemaal niemand. Een stadion uitbreiden is pas een aandachtspunt als er stoelen tekort zijn en dat is helaas nog lang niet het geval. Besteed het geld liever uit aan andere prioriteiten.
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Elke grote club die overstapte naar een groter stadion of gingen uitbreiden trokken meer supporters in de loop der jaren. Ook AZ met de uitbreiding van de Hout naar het DSB of na vergroting na het nieuwe dak. De Alkmaarse gracht smoelt niet op tv. Verder zijn er ook teveel lege hoeken (vakkie K) in beeld. Belangstelling van mogelijk toekomstige supporters creëer je door een goede beeldvorming. Aantrekkelijk voetbal is er één van, maar stadion beleving ook. Kijk voor de info eens naar wat Tottenham Hotspur met het nieuwe stadion heeft gedaan. (Is te zien op Discovery) Zelfs aan het geluid voor de beleving is gedacht!
Eens dat het stadion tijdens te veel wedstrijden niet uitverkoopt. Echter, door de BenSide aan te passen, meer staanplaatsen te creëren zal dit de sfeer enorm bevorderen, wat denk ik zal resulteren in meer support overall.
Is alleen leuk bij de topwedstrijden, blijven 9 van de 10 wedstrijden leeg, niemand wil zo laag op de tribune zitten
Maak je daar dan toch tijdelijk een extended blindentribune van! ;-)
Alles beter dan vroegvertrekkers voorbij te zien schuiven