ep2024101916804

Ed van de Pol/Orange Pictures

Hoe lang mag je wachten op een biertje in de rij?

Leestijd 2 minuten
Van de redactie

Afgelopen zaterdag, rond 18:45, was het moment daar: AZ tegen PSV. Voor velen hét ideale excuus om met vrienden een avondje voetbal te combineren met een heerlijk koud biertje. Ruim op tijd aanwezig in de nieuwe omloop van het stadion, leek er meer dan genoeg tijd om van dat gekoelde gerstenat te genieten. We stonden 45 minuten voor de aftrap in de rij, klaar om in de stemming te komen. Wat kan er misgaan? Het bier zou toch wel snel genoeg vloeien?

Maar al snel werd onze aanvankelijke gemoedstoestand getoetst. De rij leek op het eerste gezicht niet bijzonder lang, en vrijwel iedereen bestelde een biertje. Echter, na vijf minuten zonder beweging besloten we de stopwatch aan te zetten. Uiteindelijk, toen we ons felbegeerde drankje eindelijk in handen hadden, tikte de klok 17 minuten en 36 seconden aan. Bijna achttien minuten voor een biertje. Onacceptabel, zou je denken.

Dit roept een interessante vraag op: hoe lang mag je eigenlijk wachten op een biertje? Want laten we eerlijk zijn, in een horecaomgeving—zeker in een stadion waar snelheid en efficiëntie essentieel zijn—zou dit niet mogen gebeuren. Toch gebeurde het. De grootste frustratie? De biertap, het kloppend hart van de drankvoorziening, stond vaker stil dan dat hij open was.

Het lijkt een schending van de fundamentele regel van de horeca: zorg dat de doorstroom vloeiend blijft, letterlijk en figuurlijk. Als er één moment is waarop de tap nooit dicht zou moeten zijn, dan is het tijdens een voetbalwedstrijd in het stadion. Bezoekers willen snel bediend worden, zodat ze geen enkel belangrijk moment van de wedstrijd hoeven te missen. Maar dit idee leek ver te zoeken.

Het probleem lijkt niet te liggen in de complexiteit van de bestelling—iedereen vroeg simpelweg om bier—maar eerder in het gebrek aan organisatie en efficiëntie achter de bar. Misschien is het tijd om processen te heroverwegen. Met de juiste voorbereiding en voldoende personeel zou dit soort wachttijden toch te voorkomen moeten zijn?

Aanbevolen

Reacties

Aanmelden om te reageren
Tja, om de rijen te ontlopen komen wij al jaren ongeveer een 45 minuten of een uur voor de wedstrijd. Ook blijven we altijd hangen om de spelers te bedanken en (afhankelijk van het resultaat) een of meerdere drankjes na de wedstrijd te doen. Als trouw- en fanatiek AZ supporter moet je er alles aan doen om de menigte dagjesmensen te vermijden. Enige oplossing hiervoor zou een totale herziening van de logistiek rondom het stadion zijn, dus tot die tijd gewoon je eigen gedrag op de huidige situatie aanpassen.

Met de omloop zijn er veel punten voor drankjes en hapjes bijgekomen, dus ten opzichte van de vorige situatie is het een verbetering. Waar ik me wel aan kan irriteren is dat er hierdoor meer ongeïnteresseerde pubers zonder horecaervaring werken. Deze medewerkers tonen totaal geen initiatief en lopen geen stap harder dan minimaal nodig. Het lijkt vooral te ontbreken aan een goede training en toezicht door meer ervaren personeel. Hier is wel echt veel verbetering in mogelijk, maar misschien moet AZ meer eisen stellen aan het personeel dan dat ze de hendel van de biertap kunnen vasthouden.

Groetjes uit vakkie S
Sorry dit is mij nog nooit overkomen,en als het te druk is ga je toch bij een ander tap punt staan,er zijn er binnen en buiten genoeg,het ligt niet aan het personeel,er zit weinig druk op de tap zelf!
Dit is al jaren zo, en het lijkt enkel erger te worden. AZ laat hier zoveel liggen. Dit tot frustratie van supporters, maar ook omzettechnisch loopt AZ hier ontzettend veel mis. Ik weet uit betrouwbare bron dat er gesprekken zijn gevoerd met o.a. Compass Group voor uitbesteding van de horeca, maar AZ wil werkelijk alles in eigen beheer houden. Dit terwijl zowel omzet als klanttevredenheid aantoonbaar omhoog zouden gaan. AZ, blijf bij je leest en houd je bezig met het draaiend houden van de BVO zelf en besteed bier tappen uit aan cateringprofessionals.
In catering/ bier uitventen in eigen beheer is prima, maar geef er als AZ er dan een opleiding bij voor het personeel.
Het tappen van bier is toch niet dermate specialistisch dat het moet worden uitbesteed? In de gemiddelde voetbalkantine is iedereen razendsnel van een pilsje voorzien
In de gemiddelde voetbalkantine hoeft er niet in de rust binnen een kwartier een paar duizend man van een biertje, warme chocomel, broodje worst en kidsboxje voorzien te worden. Er is ook een reden dat het grootste deel van de BVO's het horecagedeelte uitbesteedt. Want waarom zou het in de gemiddelde voetbalkantine wel lukken, en bij AZ niet?