Photo by Ed van de Pol/Orange Pictures
Kees Smit sluit langer verblijf bij AZ niet uit
Nieuws
Kees Smit houdt alle opties open richting het nieuwe seizoen. De middenvelder van AZ wordt gevolgd door verschillende clubs, maar een vertrek uit Alkmaar is volgens hem allesbehalve zeker.
In gesprek met Voetbal International laat Smit weten dat hij het niet erg zou vinden om nog een jaar bij AZ te blijven. De twintigjarige middenvelder weet dat hij zich in Alkmaar verder kan ontwikkelen en veel speelminuten kan maken. Tegelijkertijd begrijpt hij dat er deze zomer interesse zal zijn na zijn sterke seizoen.
AZ hoopt ondertussen ook op een langer verblijf. Technisch directeur Niels van Duinen gaf eerder al aan dat de club graag met Smit doorgaat. De middenvelder ligt nog tot medio 2028 vast in Alkmaar, waardoor AZ bovendien niet onder druk staat om mee te werken aan een transfer.
Smit kijkt daarom rustig naar zijn mogelijkheden. Een stap naar het buitenland behoort tot de opties, maar alleen als die keuze ook sportief de juiste blijkt te zijn. Speeltijd en ontwikkeling lijken daarin zwaarder te wegen dan een snelle transfer.
In het Noordhollands Dagblad sprak Smit vandaag daarnaast kort over het mislopen van een WK-ticket met Oranje. De middenvelder noemde dat jammer, maar gaf aan de uitleg van bondscoach Ronald Koeman te begrijpen en zijn focus inmiddels weer op het nieuwe seizoen te hebben gericht.
Voorlopig ligt er dan ook nog geen beslissing. Waar veel supporters al rekening houden met een vertrek, sluit Smit zelf een extra jaar in het AFAS Stadion nadrukkelijk niet uit.
Bronnen: Voetbal International, Noordhollands Dagblad
Reacties
Aanmelden om te reagerenit would be great if he stayed but I believe he leaves shortly or is sold after the WC finishes. The best result would be whoever buys him allows him 1 more year with AZ
Maar het momentum lijkt een beetje voorbij.
Tel daarbij op de wedstrijden afgelopen seizoen, waarin hij maar net een voldoende haalde, en het mislopen van deelname WK selectie.
Al met al niet zo heel erg, maar er zijn weinig clubs die de gok aandurven om even vijftig á zestig miljoen euro uit te geven voor een twintigjarige die (nog) niet goed genoeg is voor Oranje., volgens de gebroeders Koeman.
AZ kan Kees iig goed gebruiken.